zondag 10 juli 2011

Bouwvergadering



De maandelijkse bouwvergadering is een verhaal apart. Bouwmanager, architect (2 personen), aannemer (4 personen), verwarming/ventilatie installateur (2 personen), electro- installateur, loodgieter en sanitair-installateur en ondergetekende vergaderen in de directiekeet naast "het werk".  Doelstelling is om de planning te bespreken en om knopen te hakken als dat om een of andere reden niet is gelukt in een van de vele werkbesprekingen tussen bovenstaande partijen onderling. 

Hier wordt overduidelijk hoe complex zo'n project eigenlijk is. Bij een "normale" woning is het al geen sinecure om alles af te stemmen tussen partijen die nog nooit hebben samengewerkt. Laat staan dat je op vrijwel elk detail afwijkt van de gebaande paden omdat dit een nulenergiewoning wordt. En dan maakt het bouwen in beton het nog een slag lastiger. Tenslotte hebben we vanwege het "split-level" ontwerp feitelijk te maken met 5 vloeren die ieder apart moeten worden gelegd en bijbehorende wanden die apart moeten worden gestort. Maar eerst moeten alle leidingen erin voor vloerverwarming, plafond verwarming, ventilatie, domotica, alarm, thermostaten, Co2 sensoren, zonwering, centrale stofzuiger, hemelwaterafvoer, riool, warm en koud water, afzuigkap, geluidssysteem etc. Het afstemmen van de planning tussen bekisters, aannemer, alle installateurs en de betonstorters is een uitdaging waar menig tand op wordt stuk gebeten. 

In de maandelijkse bouwvergadering gaat het er dus ook niet altijd even rustig aan toe. Maar bouwmanager Jos Wagemans houdt de touwtjes goed strak. Hij kan bogen op vele jaren ervaring als aannemer, dus hij kent het klappen van de zweep. Het vergaderverslag en de actiepunten lijst is inmiddels 27 bladzijden dik....

De naast de directiekeet opgestelde zaagmachine doet zijn best om het gekrakeel in de directiekeet te overstemmen. Raampje dicht als we elkaar wegens de herrie buiten niet meer kunnen verstaan. Raampje open als de discussies hoog oplopen en we hoognodig verse zuurstof nodig hebben. Raampje weer dicht als de zaagmachine weer aan gaat. Na 3 uur vergaderen zijn alle punten besproken en loopt iedereen nog even over "het werk". En daar wordt steeds duidelijker zichtbaar dat dit huis alle discussie meer dan waard is.